Dubbel feest in Montreal Canada - Reisverslag uit Montréal, Canada van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu Dubbel feest in Montreal Canada - Reisverslag uit Montréal, Canada van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu

Dubbel feest in Montreal Canada

Door: parolusema

Blijf op de hoogte en volg Paula & Roel

04 Juni 2023 | Canada, Montréal

Zooo.. waar waren we gebleven? Onze eerste maand Canada zit er al weer ruimschoots op, maar wat een fantastisch land tot nu toe!

Na aankomst in Montreal waren we snel weer in ons ritme, ondanks de nacht overslaan die de reisperikelen hadden veroorzaakt. En dat moest ook wel, want Sem was jarig op 19 april en werd 8 jaar!

Vele cadeaus uit Nederland, lieve berichtjes en filmpjes en ook uiteraard cadeaus van onszelf maakten zijn dag helemaal compleet. ’s Avonds wezen uit eten bij Sem’s lievelingsrestaurant, namelijk ‘Aan Tafel’ in Beuningen, maar dan in Canada :-). Oftewel, een all-you-can-eat restaurant waar ze heerlijk kunnen kiezen uit 100-en verschillende gerechten, maar vervolgens alleen maar 8 borden sushi en friet eten en afsluiten met net iets teveel ijs als toetje. Prima!

We hadden een beetje de gok genomen dat het al wat warmer zou zijn in Canada en daardoor hadden we vanuit Nederland in januari praktisch alleen maar t-shirts en korte broeken meegenomen. In Florida was dat prima natuurlijk en de verwachting (lees: hoop) was dat dat in Canada ook wel zou kunnen vanaf half april. En we hadden gelijk, ook hier konden we in een korte broek en t-shirt lopen. Echter bij -1 graden was dat toch niet heel erg lekker. Snel even shoppen na aankomst dus. Ondertussen is het keurig 25 graden een maandje later, dus we hebben het overleefd.

Wat doen Nederlanders het liefst in het buitenland behalve ‘helemaal niks en klagen’? Juist.. fietsen! Een dagje met de fiets door het centrum van Montreal, over het Formule 1 circuit op een eiland voor de stad en via de fantastische Jacques Cartier brug over de Saint Lawrence rivier, via de wolkenkrabbers downtown weer terug naar de haven van Montreal was dan ook ons plan de eerste weekenddag. Fenomenaal!

Mats wilde perse zelf fietsen, maar was het helemaal verleerd haha, die hebben we dus toch maar achterop gezet. Fietsen verleer je nooit zeggen ze, maar toch als je pas net 3 maanden kunt fietsen ben je het 7 maanden later toch echt weer kwijt blijkbaar.

Op de zondag in datzelfde weekend regende het de hele dag en besloten we naar een indoor zwembad te gaan voor Sem’s verjaardag. Laten we zo zeggen, we waren niet de enige. Je moest echt je best doen om nat te worden, zo druk was het. Tel daarbij op dat Sem en Mats ongeveer 3 centimeter te klein waren voor de glijbaan en de conclusie na 2 uur was dat het wel mooi was geweest. Als goedmakertje maar naar de McDonalds en alles was weer vergeten en vergeven en de 4 jongens waren weer helemaal happy.

Zoals jullie weten is Paula in Florida reeds 40 geworden en op donderdag 27 april in Montreal was Roel aan de beurt. Ook voor hem leuke cadeaus, mooie versieringen, filmpjes en berichtjes om dit heugelijke feit te vieren. Als klap op de vuurpijl kwamen Berry en Luuk (2 vrienden van Roel) over vanuit Nederland om dit mee te vieren en een weekje samen mede Canada te ontdekken. De eerste 4 dagen zijn we samen op pad geweest en Luuk en Berry zijn zelf met z’n tweetjes nog naar zowel Toronto als de Niagara Falls geweest de laatste 3 dagen.

Gezamenlijk lekker wezen uit eten op dag 1 (lees: McDonalds) was de aftrap van deze culinaire 7-daagse ontdekkingstocht. Als je wil weten wat de overeenkomst is tussen McDonalds, Five Guys, A[e-38]W, Burger King, Tim Hortons, Dairy Queen en Subway dan kunnen we 1 ding alvast verklappen: het is niet dat ze de schijf van 5 volledig afdekken gezamenlijk..[e-1f609]

Zonder gekheid, het was heel erg leuk weer ouderwets samen op pad te zijn en te ouwehoeren. Ondertussen Montreal ontdekken met z’n 7-en, met ons 3-en een weekend naar Ottawa inclusief overnachting, af en toe een potje pokeren (helaas zijn we nog steeds niet financieel onafhankelijk nu) en vooral veel lachen dus. Leuk om te vermelden was dat we als detour naar Ottawa langs het plaatsje Cornwall zijn gegaan. Dat is de plaats waar Berry’s moeder vroeger is geboren. Na enkele jaren vertrok de familie terug naar Nederland en is zijn moeder vervolgens (mede door vliegangst) nooit meer teruggeweest. Logischerwijs wilde Berry dat stukje family history wel even zien.

O ja, wat we ook hebben gedaan is vroeg opstaan iedere dag. Ons huis in Montreal is erg mooi en authentiek (lees: alles kraakt als de neten). Dus als er 1 iemand wakker is ’s ochtend vroeg (lees: onze eigen 3 kleine stuiterballken vanaf een uur of half 7 altijd) dan werkt dat behoorlijk aanstekelijk. Wat ook niet hielp bij het uitslapen was dat Berry op dag 1 beloofde aan Mats dat hij mee ging voetballen in de tuin. Dit was hij echter die avond vergeten, dus stond Mats de volgende ochtend om 06.00 uur aan Berry’s bed met het verwijt dat Berry nog niet met hem had gevoetbald... Ook goedemorgen en succes met de jetlag!

Ook Luuk bood 1x aan ‘eventjes mee te puzzelen’. Hij heeft vervolgens in 7 dagen tijd 18 puzzels gelegd en is daar waarschijnlijk voorlopig wel even klaar mee haha. Maar zonder gein, ook onze jongens vonden het fantastisch dat ze er waren, ook omdat de laatste dag vlak voor vertrek we nog naar Super Mario the Movie zijn geweest als afsluiter. Helemaal top!

Een weekje later moest Roel zelf enkele dagen naar Nederland voor het werk en vermaakte Paula zich met de boys in Montreal. Enkele dagen Amsterdam, Arnhem en Abcoude voor het werk, gecombineerd met het zien van veel familie en vrienden was zeker een leuke afwisseling. Slapen bij pas en mams in Alverna, nachtje Abcoude met het werk en een nachtje in Amsterdam bij Danny maakte dat de week heel erg snel ging en erg leuk was. Wat minder snel ging was de terugreis, vlak voor vertrek werd de rechtstreekse vlucht Amsterdam-Montreal gecanceled en de eerst mogelijke optie was een dag later via een overstap in New York vliegen. Dat was wel even balen, maar goed.

Het voelt wel gek om voor je gevoel weer ‘naar huis’ te vliegen in Montreal. Paula en de boys hebben zich die week ook goed vermaakt met o.a. een dagje naar het Olympische Park in Montreal en de Botanische Tuinen. Ook een bezoek aan het Biodome in het Olympisch park was een avontuur op zich. Prachtig! Tot slot ook een dagje de natuur en stad Montreal zelf in was heerlijk, dus ook hun tijd vloog gelukkig voorbij.

Bij terugkomst van Roel in Montreal waren er vele dingen vanuit Nederland meegekomen, vooral meegegeven door vriendjes, vriendinnetjes en familie aan Roel. Kadotjes, puzzels, spellen, brieven, stickers, boeken, tijdschriften, nieuwe Donald Ducks enzovoort. Echt heel veel! Roel moest bij de douane bijna invoerrechten betalen, omdat hij ervan werd verdacht een illegale speelgoedwinkel te gaan beginnen in Canada.

Echt super leuk allemaal dat er zo aan onze jongens gedacht wordt in Nederland en het werd enorm gewaardeerd allemaal. Helemaal fantastisch en ze vroegen dan ook meteen wanneer papa binnenkort weer naar Nederland moest voor zijn werk :-)

Op 18 mei (Hemelvaartsdag) zat onze tijd in Montreal er alweer op. We besloten het lange Hemelvaartsweekend door te brengen in het oude gedeelte van Quebec City, op zo’n 2,5 uur rijden van Montrealalvorens we gingen afzakken via Ottawa (9 dagen) richting Toronto.

In ons volgende verslag meer over het weekendje Quebec City, onze tijd in Ottawa en de eerste tijd in de regio Toronto bij Lake Simcoe. Daar zullen onder andere Bert en Truus (ouders van Paula) en Sabine (moeder van Roel) langskomen en gaan we hopelijk weer veel mooie nieuwe dingen zien/doen.

Alvast een sneak preview, niet alles ging zoals gepland. O.a. 7 uur wachten op de eerste hulp in een Franstalig ziekenhuis in Quebec City om te horen dat Mats een breukje in zijn pols had was niet exact hoe we de zaterdag in Quebec hadden bedacht.. Ook dat is allemaal goedgekomen gelukkig, maar daarover later meer.

Tot snel!

• 05 Juni 2023 - 07:43

Ellen Burger:

Wat een prachtig verslag weer [e-1f917][e-1f60d] Heerlijk om jullie zo mee te volgen op al die avonturen en te genieten van alle bijzondere ervaringen.

Alle goeds en een lieve groet, tante Ellen

• 05 Juni 2023 - 10:39

Yvonne Van T Hoff :

Leuk en een mooi Lang verslag

Dat Canada Jullie zo bekoord is begrijpelijk

Blijf allemaal gezond en bedankt

liefs t yvonne

• 11 Juni 2023 - 12:07

Emile:

Wat een mooi verslag weer, leuk verhaal over jullie ervaringen weer met lekker veel humor geschreven.

Blijf genieten van deze bijzondere episode, maar uit jullie reisverslagen te lezen komt dat helemaal goed.

• 14 Juni 2023 - 21:59

Thans Dinnissen:

Hi, Globetrotters

Beetje late reactie, maar was in veronderstelling, dat ik al gereageerd had, maar ik wilde jullie geweldig, mooi, spannend, gek, gevaarlijk, avontuurlijk verslag nog een keertje lezen, (komt als je ouder wordt, dat je het in een keer lezen niet helemaal snapt[e-1f605][e-1f602]) Heb ik trouwens geen last van, vond het gewoon leuk, om nog een keer te lezen. Jaaa, en toen zag ik, dat ik nog niet gereageerd had. (Zou toch leeftijd 70 ook bij mij parten gaan spelen. Maar, ja dan gewoon in twee keer. Wij vonden het weer een prachtig, mooi verslag en lezen, dat ook na Spanje, Florida, Curaçao, nu Canada onveilig wordt gemaakt door de familie Parolusema. Niets van aantrekken hoor, blijf lekker genieten, het is bijna voorbij. Knuffel voor allemaal.

[e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618]

• 03 Juli 2023 - 04:54

TdeK:

Hallo allemaal [e-1f64b]‍[e-2640]️[e-1f648]

Hier ook nog een veeeel te laten reactie.... en dat terwijl de 7 nog niet eens in het spel is!!! Bert[e-38]ik lezen het verslag nu pas ( schaam[e-263a]️ ). We zijn nl zelf, met volle aandacht en overweldigend in het PRACHTIGE Canada verzonken[e-1f603][e-1f60d][e-2618]️ Wat een land, wat een ontdekkingsreis... in één woord GEWELDIG!!! Paula[e-38]Roel en jongens, jullie doen het Geweldig: genieten, improviseren, zelfs gasten het naar het zin maken, alle mogelijkheden aanpakken, jullie zijn echte globetrotters .... Canada Waardig [e-1f923][e-1f4aa][e-1f4aa][e-1f4aa]