Toronto, Canada Day en het pensioen van juf Paula - Reisverslag uit Toronto, Canada van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu Toronto, Canada Day en het pensioen van juf Paula - Reisverslag uit Toronto, Canada van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu

Toronto, Canada Day en het pensioen van juf Paula

Door: parolusema

Blijf op de hoogte en volg Paula & Roel

15 Juli 2023 | Canada, Toronto

Het is echt ongelooflijk, maar het serieuze gedeelte van onze 12 maanden reis zit er op en we gaan nu ‘op vakantie’ tijdens onze reis. Vrijdag 14 juli is de dag dat juf Paula eindelijk met pensioen kan. Je kan je voorstellen dat dat na 12 maanden thuis onderwijs aan 3 stuiterballen een mens ook wel toe is aan pensioen. OK, beetje overdreven, maar een vakantie is dan wel lekker :-)

En ook voor Roel betekent het dat de komende 3 weken niet gewerkt hoeft te worden voor Aexus. 2 dagen in de stad Vancouver en daarna 16 dagen met een camper via de Sunshine Coast naar Vancouver Island de natuur in is een heel prima vooruitzicht. En daarna lekker terug naar Nederland, het mooie Wijchen en alle vrienden en familie weer zien. Ook daar hebben we enorm veel zin in.

Zaterdag 15 juli vliegen we dus naar Vancouver om 2 dagen in de stad te vertoeven, daarna halen we onze camper op en gaan we op pad. Meer daarover in ons laatste verslag over 2-3 weken.

in ons vorige stukje waren we gebleven bij de terugkeer naar Toronto na een verdrietig, maar tegelijkertijd ook indrukwekkend weekje Nederland vanwege de uitvaart van Ome Jan.

Sabine (moeder van Roel) ging ook mee naar Canada voor een gezellig weekje samen en vergezelde ons naar Schiphol op vrijdag 16 juni. Lekker relax met de trein, rustig inchecken, paspoort afgeven. Je kent het wel, de standaard routine ter voorbereiding op een lange vlucht. Alleen dat stukje ‘paspoort afgeven’ ging net wat anders.. De vrouw van Air Canada opende het paspoort van Sabine en keek eens goed. “mevrouw, of u bent recent ietwat veranderd in uw gezicht of u heeft wellicht het paspoort van ene Eef Evers per ongeluk meegenomen”..

Glas halfvol, gelukkig was het het 2e.. ;-)

Maar paniek dus, snel naar huis bellen en gelukkig kon Eef meteen in de auto springen, naar Schiphol en het goede paspoort komen brengen, zodat ook Sabine op tijd haar vlucht nog kon halen. Eind goed, al goed. Maar stressen was het wel even. Thanks pap!

De week samen in Toronto was fantastisch. Met z’n allen zwemmen in Lake Simcoe bij ons eigen huis, Oma’s zelfgemaakte nasi eten uiteraard, marshmallows roosteren bij het kampvuur in onze eigen tuin en naar de CN Tower. Luca zei; “de stengel verandert steeds van kleur”. Vanaf toen heette het dan ook de CN Stengel, dat klinkt ook wel iets toffer eigenlijk en gek dat ze daar zelf nooit op zijn gekomen.

Samen ook naar ‘de mert’ geweest in de buurt om de jongens te laten schminken en naar Sibbald Point, een leuk strandje aan het meer bij ons huis. Helemaal top dus!

Onze jongens zeggen voortaan zelf trouwens ook dat ze naar ‘de mert’ gaan en ‘s ochtends “ekkes de heuren doen met gel”.. Van wie zou dat toch komen?[e-1f609]

We hadden het zo gepland dat Sabine een ruime week overkwam rondom 3 dagen dat Roel voor Aexus naar Denver (Amerika) moest. Roel had een 3-daagse trip naar de Rocky Mountains, vlakbij Denver om met het Amerikaanse Aexus team samen te werken, trainingen te volgen/geven en teambuilding te doen in de bergen.

Maar ook Paula, Sabine en de boys vermaakten zich prima, lekker samen naar Downtown Toronto, familiefiets huren op Toronto Island en genieten van de prachtige uitzichten op de skyline van de stad. Naar een pretparkje samen en gewoon genieten van het samenzijn met de kleinkids die dag. Deze dag was dan ook een cadeautje van Oma en dus omgedoopt tot Oma-dag. Super leuk!

In de dagen dat Roel er ook bij was gingen we o.a. met z’n allen naar Rouge National Urban Park, een soort national park die door de stad heenloopt, heel cool. Maar de mooiste dag was toch wel overdag met de trein naar Toronto samen met Paula en de jongens om daar door de stad te touren met de welbekende hop-on, hop-off bus. Alle highlights af met de bus, wel helaas met veel regen, maar onderin de bus was het goed vertoeven.

Roel kwam einde middag ook naar de stad om samen naar het iconische Roger Centre Stadion te gaan (zie skyline Toronto) voor een MLB Baseball wedstrijd van de Toronto Blue Jays. Onder een dik dak met 40.000 mensen een hele spannende wedstrijd met alles erop en eraan in een schitterende ambiance. We zijn zelfs in beeld geweest op het gigantische scherm in het stadion waar ze af en toe random toeschouwers filmen, heel erg cool. Het was dan een een super afsluiter van de week samen met Sabine in Canada. Tot over 2,5 week in Nederland Oma Bien!

De dag nadat we Sabine naar het vliegveld hadden gebracht, ja ze had haar eigen paspoort bij, vertrokken wij zelf naar ons laatste huis in de regio Toronto. We kozen voor het plaatsje Kitchener, op zo’n 2 uur rijden van Lake Simcoe waar we de afgelopen maand vertoeft hebben.

Kitchener zelf is niet zo heel bijzonder, maar wat wel leuk was was dat we een huis hadden in een hele leuke wijk met veel speeltuinen en veel groen. We konden hier zelfs weer hardlopen zonder vliegen te happen, dus helemaal prima.

In de regio is Paula met jongens doordeweeks naar een autoshow geweest en veel wezen zwemmen in een klein zwembadje in de buurt. Wat ook nog wel leuk was, was een bezoekje aan de Elora Gorge. Een mooie kloof, met een leuk stadje in de buurt. Lekker toeristisch, maar wel de moeite waard.

Ook zijn ze een dagje naar het Lego Discovery centre in Toronto geweest waar de jongens hun ogen uitkeken van al het moois. Lego verveelt echt nooit.. Behalve voor vaders die het geduld van een goudvis hebben, maar dat terzijde..

Op zaterdag 1 juli stond Canada Day op de planning. De dag dat men hier viert wat het is om Canadees te zijn en te delen waarom men zo trots is op Canada. OK, dat klinkt wel iets diepzinniger als Koningsdag op een kleedje en dan oude meuk verkopen voor 50ct waar niemand op zit te wachten, maar toch.. De essentie van de dag komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer en het is dus gewoon feest de hele dag. Aangezien wij onszelf natuurlijk in hart en nieren Canadees voelen deden we vrolijk mee, uitgedost in Canada kleren de stad in en opgaan in de menigte. Toch wel leuk eigenlijk!

In het laatste weekend voordat we de oversteek naar het westen maken stond Canada’s Wonderland op de planning. Canada’s grootste pretpark met tientallen achtbanen, attracties en al het moois wat je van een pretpark kunt verwachten. Het was niet eens super druk, dus we hebben veel gedaan. De jongens vonden het fantastisch en met een beetje opsplitsen konden ook wijzelf een paar keer met Luca in de grote attracties waar Sem en Mats nog niet in mochten.

Wat wel erg zuur was, was dat Roel en Luca eindelijk aan de beurt waren voor de top attractie van het park en het toen keihard begon te regenen tijdens de rit. Op het eind onoverdekt wachten totdat we eindelijk uit mochten stappen om vervolgens doorweekt naar Paula, Sem en Mats te rennen. Luca vond het fantastisch, Roel heeft tijdens de rit weer wat Nederlandse scheldwoorden de Canadese ether ingeslingerd waarschijnlijk.. Zonder dat Luca het hoorde natuurlijk, wat die was alleen maar aan het gillen :-)

Een uurtje later waren we weer droog en vervolgden we de mooie dag en om 23.30 ’s nachts kwamen we volledig voldaan ‘thuis’ en sliep iedereen binnen 5 minuten als een roos. Super!

Afgelopen week dus de laatste loodjes van juffrouw Paula en haar studenten en Roel voor Aexus alvorens het camper avontuur in Vancouver en omgeving gaat beginnen. We hebben er in ieder geval heel veel zin in.

Tot over 3 weekjes voor ons laatste verslag, waarschijnlijk tegen die tijd geschreven vanuit ons eigen mooie Nederland. Tot dan!

Veel liefs van ons!

• 15 Juli 2023 - 13:39

Bert:

Jullie tijd is werkelijk omgevlogen. Zo is er nog een afscheidsfeestje in de tuin. Zijn we nog in Spanje en in Canada op bezoek. Vooraf lijkt het zoooo lang. Nu is het tijd voor de finale. Nog twee weken ECHT vakantie in Canada. Geniet ervan. Wn dan weer fijn naar Nederland!!!!

• 15 Juli 2023 - 16:48

Emile:

Tjeemig joh. Ongelooflijk. Bijna een jaar samen op dit gigantische avontuur.... en het metroplische Wijchen of all places komt in zicht.... bijna binnen handbereik...je kunt het al haast ruiken. ... Ik kan me indenken dat jullie na al die tijd, het land waar iedereen lijkt te klagen over hoe slecht we het hebben, echt likkebaardend, kwijlend, smachtend, reikhalzend en verlangend tegemoet zien. Want jullie hebben ook jullie eigen 'lake Simcoe' in de tuin in de vorm van een plas regen na een bui, hoe heerlijk. En eindeloze bossen, hoezo is dat nou weer zo bijzonder als je zelf uitzicht hebt op anderhalve conifeer.... En de ruimte die Wijchen te bieden heeft.... huur voor de aardigheid hier eens een camper en je kunt er zeker enkele minuten rondrijden en genieten van al het moois, een boom of wat, enkele struiken, een afvalcontainer (groen van buiten en allerlei bijzondere natuur binnenin), een een betegelde voortuin en een cosmpolitisch aandoend centrum met ruimte in de vorm van enkele leegstaande winkelpanden. Het is echt genieten. Beslist hebben jullie ervaren dat er eigenlijk niets anders bestaat dan home sweet home. Althans, dat meen ik tussen de regels door te lezen. Hoe heerlijk is t om straks weer lekker in de vertrouwde maalstroom meegesleurd te worden, lekker vertrouwd, geen rare of nieuwe dingen meer....Gewoon lekker Wijchen, gewoon lekker krek wak woi.... thuus. Ik wens jullie fantastische laatste weken toe. Geniet ten volste. Wat hebben we kunnen genieten van de prachtige verhalen en foto's, misschien ga ik t straks zelfs een beetje missen. But hey, er komt nog één verslag.... ik kijk ernaar uit. En daarna...radiostilte maar met het vooruitzicht jullie weer eens live te zien. Liefs, Emile

• 17 Juli 2023 - 00:17

Theo En Ans Dinnissen:

Hi, globetrotters.

Wat een prachtige foto’s en wat hebben we weer lachend over jullie avonturen gelezen. Ja, Roel (van wie zou jij het nu hebben[e-1f61c]) Oma Bien, die met het paspoort van opa naar Canada wil, kan geloven, dat dit stressen is, maar helemaal vlekkeloos loopt het bij jullie toch nooit helemaal, maar dat maakt nou net jullie verslagen ook zo leuk en komt er bij ons na een chagrijnige dag, toch nog een lach. Wat hebben jullie het toch geweldig steeds en net zoals Bert en Emile schrijven, het is toch wel heel snel gegaan, dus de tijd gaat idd veelste snel. 1 jaar is zo voorbij.

Het is wel goed, dat oma Bien af en toe komt, anders verleren jullie het Wijchens praten en de jongens leren het niet en toch heel erg belangrijk, want ook Wijchen begint aardig op het buitenland te lijken, veel verschillende talen hoor je, maar het echte Wijchense nog weinig. Dus ook deze taal graag een beetje bijhouden, al is juf Paula nu met pensioen, leer ze maar wel lekker Wijchense woordjes, (alleen niet die scheldpartijen van Roel natuurlijk), want die hoor je in Wijchen toch ook genoeg.

Dus jullie hebben nu eindelijk vakantie[e-1f605][e-1f602][e-1f923]. Wat zullen jullie daar aan toe zijn, om nu allemaal leuke dingen te gaan doen, want dat hebben jullie natuurlijk allemaal gemist. (Grapje). Ga nu samen met de camper nog drie weken lekker genieten, want als een jaar al zo snel voorbij is, dan gaat drie weken helemaal snel. Wensen jullie nog een hele mooie tijd. Doe geen gekke dingen, zorg dat jullie paspoorten straks niet tussen de was ligt, of dat je verkeerde paspoorten hebt, dan zien we jullie gelukkig weer over een paar weken in het moiste, gezelligs, durpke van Nederland en misschien wel op de Mert. Veul leut nog.

[e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618] liefs Thans

• 26 Juli 2023 - 16:39

Ellen Burger:

Wat een heerlijk reisverslag weer en prachtige foto's, wat maken jullie veel mee! En wat spannend voor de moeder van Roel met haar verkeerde paspoort, fijn dat het allemaal weer op tijd in orde kwam! Een heerlijke twee weken vakantie gewenst en Paula geniet maar dubbel van je pensioen. Wat een kanjer om al die tijd een strenge juf te zijn geweest, de jongens boffen er maar mee. Een lieve groet en alle goeds, Ellen