Hard werken en hard genieten in Spanje - Reisverslag uit Alhaurín el Grande, Spanje van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu Hard werken en hard genieten in Spanje - Reisverslag uit Alhaurín el Grande, Spanje van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu

Hard werken en hard genieten in Spanje

Door: parolusema

Blijf op de hoogte en volg Paula & Roel

04 September 2022 | Spanje, Alhaurín el Grande

Om te beginnen hartstikke bedankt voor alle leuke reacties op Facebook, via whatsapp en natuurlijk onder het vorige verslag. Erg leuk om op die manier in contact te blijven en toch een beetje verbonden te blijven met thuis!

De eerste weken Spanje zijn een feit. En ja, het mag dan aanvoelen als ‘300 nachtjes vakantie’ zoals de jongens het omschreven, maar overdag moet er gewoon gewerkt worden en ’s avonds staat er vaak gewoon groente op het menu. Nou.. je vakantiegevoel is snel over wanneer je lauwe broccoli op moet peuzelen, ook al kijk je uit op je eigen zwembad ;-)

Roel is overdag in zijn home office aan het werk en de boys werken samen met juf Paula aan hun schoolwerkjes om zo te ‘verdienen’ dat ze daarna weer in het zwembad mogen. Dat is trouwens wel een wat leukere beloning dan een kralenketting of een sticker in de klas :-)

Tussendoor spelen ze verstoppertje in het zwembad, bouwen de jongens een treinbaan naar hun zelfgemaakte Monkey Town van duplo, doen we spelletjes en proberen soms zelfs een keertje hard te lopen

Het grote verschil zit hem in de momenten na het werk; het buiten ontbijten, lunchen en dineren in de zon aan het zwembad en in de avonden / weekenden waarin we vaak de omgeving verkennen. Van kleine bergdorpjes Alora, Mijas, Coin en Alhaurin el Grande tot de mooiste stranden van Benalmadena, La Cala de Mijas en Malaga. Met de kabelbaan vanaf het strand de bergen in, een vogelshow op 1000 meter hoogte. Een bezoek aan een vlindertuin en boedhistische tempel ineen en van kleine tapas restaurants waar niemand Engels spreekt tot de super authentiek Spaanse all-you-can-eat Sushi in Fuengirola, wat een fijnproevers zijn we ook.

Maar even terug naar het begin, hadden we jullie al verteld over onze 2 oppashondjes in ons huis in Alhaurin el Grande? We huren het huis van een Nederlands stel dat tijdelijk naar Nederland is en half september weer terugkomt. Zij vroegen of wij het leuk vonden om op hun 2 hondjes te passen, nou dat vonden vooral onze jongens wel een goed plan. Ze heten Tiamo en Lucca (ja echt waar), lopen de hele dag achter Paula aan (een beetje zoals Roel al 20 jaar doet) en lijken de drukte van Luca, Sem en Mats wel leuk te vinden. Zie de foto’s voor deze prachtige beestjes.

Het is hier trouwens structureel 30-35 graden, dus overdag eigenlijk ook nog wat te warm voor al te actieve uitstapjes. We snappen nu zeker waarom veel Spanjaarden een Siesta houden, al is dat voor ons niet weggelegd en houden we ons Nederlands ritme meestal aan. Vooral in het begin stonden wij stipt om 18:00 uur bij een restaurant om te gaan avondeten, echter waren ze dan vaak nog bezig met het afronden van de lunch, dus moesten we even wat geduld hebben. OK, het is wat overdreven misschien, maar om 20.30 uur pas gaan uit eten is hier echt de standaard. Regelmatig als wij dan klaar waren rond 22:30 uur werd onze tafel meteen weer doorgegeven aan de volgende gasten die dan pas begonnen, blijft bizar..

Ook de Spaanse taal blijft een dingetje. Onze poolboy (ja, die hebben we echt) en schoonmaakster spreken net zoveel woorden Engels als wij Chinees, dus dat is lastig. In de dorpen hier in de buurt is Spaans ook de voertaal (dat verwacht je niet natuurlijk), dus het is behelpen. Paula heeft in Nederland een half jaar cursus gevolgd, dus de basis begint te komen en het lukt haar steeds beter om kleine gesprekjes te voeren, erg knap. De jongens pikken het hier steeds sneller op, dus zij zijn regelmatig de tolk al voor met name Roel. In zijn werk is de voertaal Engels/Duits, maar Spaans ligt nog steeds op hetzelfde niveau als in 1997 met vrienden in Salou en Mallorca. Je begrijpt bij welke woorden het dan is gebleven.

In de eerste 3 weken hebben we met meerdere vrienden/collega’s afgesproken. We zijn bijvoorbeeld een dag in La Cala de Mijas geweest bij Do, het teamgenootje van Luca bij AWC. Do, haar ouders Jeroen en Claudia en zus Morgan hebben een schitterend appartement waar we heerlijk hebben gegeten, gezwommen en het strand hebben bewonderd. Bij ons eigen huis hebben we ge-BBQ-ed met een Duitse collega van Roel en haar man die hier in de buurt wonen. Ook zijn we een dag in Torremolinos op bezoek geweest bij een andere collega van Roel die op een appartement op 12-hoog woont met fantastisch uitzicht over de bergen, zee en het strand. Zij wonen daar samen met 3 katten, die op z’n zachtst gezegd niet erg gecharmeerd waren van 3 stuiterballen (lees: Luca, Sem en Mats) die ‘alleen maar even met ze wilden spelen’. Even spelen als in: 5 uur lang achter ze aan rennen. Wij snappen die katten wel..

De afgelopen week zijn we o.a. naar een modeshow in Malaga stad geweest, hebben we gezwommen samen met naturisten (wij wel met de kleren aan hoor) en naar een Moorse markt geweest waar we 18 euro hebben betaald voor 4 lauwe flummels (?). Dit alles volgt in het volgende verslag.

De komende week komen beide opa’s en oma’s deze kant op. Bert en Truus (ouders Paula) met de camper vanuit Nederland en Eef en Sabine (ouders van Roel) met het vliegtuig om een paar dagen mee te genieten en de verjaardag van Mats de vieren die komende week 5 jaar wordt. We hebben er zin in!

Liefs van ons en tot het volgende verslag!

• 04 September 2022 - 17:14

Henny Remmers:

Leuke verhalen, geniet ervan.

• 05 September 2022 - 00:07

Kim:

Klinkt al de ideale plek om te wonen! Lekker genieten daar met z'n allen

• 05 September 2022 - 00:34

Erna :

Wat leuk om zo jullie gezellige en grappige verslag te lezen!…
    Als je de kans hebt..?.. een bezoekje aan Frigiliana is leuk…en s’avonds eten in Nerja is super gezellig en lekker!
    Maar zo krijgen jullie wsl nog 100 tips!
    Maak er iig wat gezelligs !

• 05 September 2022 - 12:30

Riet Willemsen :

Wat een leuk verslag weer. Mooie dagen met ouders en schoonouders en alvast gefeliciteerd met Mats.

• 05 September 2022 - 14:05

Ellen:

Wat een fantastisch verslag weer van jullie verblijf en heerlijke foto's. Je krijgt er gewoon zin in om er een jaartje nar een ander land tussenuit te trekken en ervaring op te doen van een nieuwe cultuur. Goed bezig Juf Paula! Alle goeds en een inspirerende tijd. De hartelijke groeten aan Oma Truus en Opa Bert!

• 05 September 2022 - 15:17

Suzanne:

Klinkt heerlijk en geslaagd! Enjoy!!

• 05 September 2022 - 22:31

Esther:

Ow heerlijk! Zo lekker genieten en hé jullie hebben nog een klein jaar om te wennen aan de Spaanse tradities :p

• 06 September 2022 - 22:54

Ans Dinnissen:

Hoi Parolusema,
    Ik had gereageerd, maar zie mijn reactie niet staan. Kan het zijn, dat je niet alle reacties ziet? Hoop, dat jullie hem wel kunnen zien en lezen. Wij hebben in ieder geval genoten val jullie verslagen en foto’s. Zo krijg je een mooie indruk van hoe jullie daar nu leven en mee maken. Wensen jullie nog een hele mooie tijd en kijken uit naar jullie verslag en foto’s. Liefs Thans

• 07 September 2022 - 21:33

Wilma Rikken:

Opnieuw een leuk verslag met het vooruitzicht de verjaardag van Mats alvast gefeliciteerd en een gezellige tijd met jullie ouders/ opa,s en oma,s

• 13 September 2022 - 11:25

Lieke:

Super leuk! Fijne verjaardag vast Mats. Groetjes van Fedde en Jinte

• 25 September 2022 - 21:12

Emile:

Hey lieve mensen. Wat schrijven jullie lekker en makkelijk. Heel leuk om te lezen. Ben best een beetje jaloers, nouja, in positieve zin dan hoor. Wat heerlijk dat jullie zoveel nieuwe ervaringen opdoen samen. Geniet ervan

• 26 September 2022 - 08:13

Hannie Reijnen-Willems :

Dag parolusema, wat een gezellig verslag met foto's.
    Jullie hebben een bijzonder leven om jaloers te worden, wel positief jaloers.
    Geniet van het mooie Spanje en het klimaat zeker nu NL langzaam de wintertijd ingaat.
    Warme groet van Hannie.