Everglades, Naples en doorweekte paspoorten - Reisverslag uit Naples, Verenigde Staten van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu Everglades, Naples en doorweekte paspoorten - Reisverslag uit Naples, Verenigde Staten van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu

Everglades, Naples en doorweekte paspoorten

Door: parolusema

Blijf op de hoogte en volg Paula & Roel

20 April 2023 | Verenigde Staten, Naples

Zoooo.. het is alweer even geleden dat we onze avonturen op papier hebben gezet, maar de tijd gaat ook zo bizar snel. Ondertussen zitten we op het moment van schrijven zelfs al in Canada (Montreal). Echter hebben vanaf eind februari tot heden meer dan genoeg beleeft in zowel het zuiden als noorden van Florida.

Zelfs zoveel dat we het verslag over deze 6 weken opknippen in 2 delen.

Na de fantastische tijd op Curacao met de hele familie Evers ter ere van het uitgestelde 40-jarige huwelijksfeest van Eef en Sabine vlogen we op 27 februari terug naar Miami en was vanuit daar onze volgende bestemming het plaatsje Naples in het zuidwesten van Florida. Naples ligt op zo’n 2 uur rijden vanaf Miami airport, dus na een vlucht van 3 uur hadden we nog een ritje voor de boeg.

Waar wij in Nederland voor zo’n rit onze rugzakken volladen met proviand, voor de zekerheid een zaklamp, batterijen en dekens meenemen voor het geval we ergens moeten overnachten halverwege, is 2 uur rijden hier in Amerika zo ongeveer het gemiddelde wanneer je bij de buren een kopje koffie wil drinken. Niemand draait er zijn hand voor om en zowaar beginnen onze 3 (lees: 4) jongens langzaam maar zeker het geduld te krijgen voor dit soort ritjes. Alles went zullen we maar zeggen.

Naples is zo’n beetje het chiqueste gedeelte van Florida. Mooie boulevard, luxe winkelstraten en alles super strak en schoon. Een beetje klinisch wel, maar zeker leuk voor een tijdje. Wij hadden een typisch Amerikaans huis met Amerikaanse vlag aan de gevel in een leuke wijk aan de rand van Naples. In de buurt waren meerdere openbare zwembaden waar we dan ook vaak zijn geweest. Echter niet gerekend op de extreem strenge houding van de plaatselijke badmeesters. Roel is wel gewend dat er tijdens zijn voetbalwedstrijden regelmatig gefloten werd naar hem. En niet door het vrouwelijk schoon aan de kant, maar streng door de scheids.

Echter het streng fluiten van de badmeester bij ieder wissewasje was zelfs Roel niet bekend. “Niet rennen, via de trap het bad uit, niet met 2 man op de duikplank, linksaf het zwembad uit, in je baan blijven, niet spingen vanaf het startblok (!), niet onder de duikplank doorlopen, alleen zittend glijden enz.” was zo iedere minuut wat door het zwembad galmde.

Toch apart om als 39-jarige dit de hele dag te horen ;-). Geintje natuurlijk, maar Eef had in zijn eigen hoogtijdagen als voetbalscheidsrechter hier prima een bijbaantje als badmeester kunnen nemen. Na een tijdje wisten de jongens wel waar ze aan toe waren en was het goed vertoeven.

Het werd zelfs zo leuk dat Luca, Sem en Mats werden gevraagd om mee te gaan doen met schoonspring trainingen. Dat is dus als sport salto’s mogen maken vanaf een duikplank, bommetjes op commando en vliegen en springen. Luca en Mats vonden het geweldig, Sem nog iets te spannend. De trainer had zelf 6 jaar in Eindhoven training gegeven bij de zwemvereniging van PSV en heeft contact gelegd voor wanneer we weer terug in Nederland zijn om een keer ook daar te komen proeftrainen. Als het profvoetbal bij PSV er niet in zit, dan maar schoonspringen :-)

1 maart 2023 was een speciale dag in Naples en omgeving en de hele regio was in rep en roer. Paula werd namelijk 40! Paula had op Curacao al een leuk kado gekregen van de familie om te gaan duiken. In Naples hebben we het dunnetjes overgedaan met ons 5-en; het huis versierd, lekker wezen picknicken in de zon en geproost op deze mooi leeftijd. Terug in Nederland gaan we het uitgebreid vieren samen met Roel, die straks op 27 april ook 40 wordt.

Een klein stukje verderop ligt Marco Island wat zowaar nog de overtreffende trap van luxe and grote villa’s was. Een paar dagen na Paula’s verjaardag gingen we die kant op om een dagje rond te rijden, mooie huizen te kijken en op het strand te vertoeven. Dit soort uitstapjes in de weekenden maken het avontuur wel echt compleet.

Onderweg naar Marco Island kwamen we langs een lokale kerk waar op dat moment een oldtimer tentoonstelling plaatsvond. Oldtimer qua auto’s maar ook qua mensen, dus Paula voelde zich er helemaal thuis :-). Maar het was toch ook wel heel erg leuk. De lokale brandweer en politie stonden er ook met hun auto’s en de jongens vonden het fantastisch. We waren daar zelf ook een opvallende verschijning tussen alle lokale oudjes en hadden dan ook veel aanspraak. Dat valt sowieso op hier in Amerika dat iedereen elkaar heel makkelijk aanspreekt en een praatje maakt. Ze zeggen vaak dat Amerikanen niet erg vriendelijk zijn, maar het tegendeel blijkt vaak waar te zijn.

Het lullige is alleen dat het cliche wel klopt dat de gemiddelde Amerikaan met de pet geen flauw idee heeft waar Nederland ligt. Het volgende is oprecht gebeurd:

In de supermarkt vroeg iemand bij de broodafdeling waar ons accent vandaan kwam. OK, Wijchens zal ie niet kennen dus we zeiden “Holland”. Er ging geen belletje rinkelen. “The Netherlands” dan. Ah, ja dat kende hij wel want hij had weleens van Londen gehoord... We zeiden, “maar Londen ligt in Engeland”.

Zijn reactie daarop was: Nee, Engeland kende hij dan niet, maar het land Londen in The Netherlands is wel echt een mooi land.

OK... Als hij bij de vakantieman van Frits Bom had moeten aanwijzen waar hij zich op dat moment bevond denk ik dat ie met een beetje geluk maximaal het juiste zonnestelsel had aangewezen. Maar ook dat tenauwernood.

Dit bleek echter wel de standaard te zijn, want praktisch iedereen die we spreken is nog nooit buiten Amerika geweest, heeft geen flauw idee waar Nederland ligt en denkt dat Dutch de taal is die wij Duitsers spreken. Wel mega leuk steeds, maar ook wel bijzonder.

Onze highlight van de maand in Naples was een weekendtrip inclusief overnachting naar de Everglades. We hadden een woonboot gehuurd voor 1 nachtje, zodat we ook daadwerkelijk middenin de Everglades in het plaatsje Flamingo konden overnachten op het water tussen de manatees, aligators, zeearenden, dolfijnen, pelikanen en al het andere wildlife van de Everglades. Werkelijk fantastisch en tot nu een van de absoute hoogtepunten van onze tijd in Florida. Sowieso zijn de Everglades fascinerend en hebben we tijdens onze wandelingen en de boottocht o.a. een nest baby aligators gespot, vele schildpadden en de mooiste en grootse aligators. Op een gegeven moment wordt dat zelfs bijna normaal allemaal. Ook tijdens het rondrijden door de Everglades zelf spot je bij ieder beekje de mooiste beesten, allemaal in het wild. Fantastisch!

Echter de overnachting op onze eigen woonboot met ons 5-en in de middle of nowhere maakte de ervaring echt uniek. ’s Avond in volledige stilte en het pikkedonker al het geritsel om je heen, prachtig. De volgende ochtend opstaan in totale stilte (exclusief de herrie van onze eigen 3 stukken wildlife) maakte het echt uniek en dat het ook zolang bij blijft.

Op de laatste weekenddag voordat we verder trokken naar noord Florida zijn we o.a. nog naar een foodtruck festival geweest en ook een buitenbioscoop. Ook zo typisch Amerikaans, klapstoeltjes mee, eten mee en in de buitenlucht genieten van een bioscoopfilm. ‘Puss in Boots’ was het dit keer voor de kids. Echter aangezien onze kids het geduld van een goudvis hebben, wilden ze na 13,5 minuut liever gaan spelen in de speeltuin en vooral veel rondrennen. Ook prima, dus toen hebben zij lekker gespeeld en hebben wij gezellig met z’n tweetjes, 2 pakjes Caprisun en een zakje chips naar Puss in Boots gekeken in de buitenlucht. Nu kan Paula voorlopig niet zeggen dat Roel nooit iets romatisch doet :-)

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn en soms gaat er ook wel iets mis. In ons huis in Naples zat geen kluis, dus we hadden een geniale verstopplek bedacht voor onze paspoorten voor de momenten dat we op pad waren, namelijk tussen de stapels vuile was. Daar kijkt een mogelijke inbreker zeker niet en wat kan er nou fout gaan? Tsja, je voelt hem al aankomen. De laatste dag voordat we op doorreis naar Jacksonville gingen wilden we nog snel even de laatste was wegwerken, dus hup alles in de wasmachine. En ja, ook de paspoorten. We kwamen er na een half uurtje achter, snel alles eruit gehaald en toen minutieus alle bladzijden 1 voor 1 van elkaar af getrokken en gedroogd in de 2 dagen erop. Dit was best wel even stressen, want als je iets niet wil in Amerika is bij de douane aankomen met 5 vodjes met stempels en hen overtuigen dat het wel echt geldige documenten zijn..

Maar goed, we zijn inmiddels vanuit Orlando naar Montreal gevlogen met die vodjes, dus het lijkt allemaal goed te zijn gekomen. Tussen de vlucht naar Montreal (die ook nog behoorlijk wat voeten in de aarde had) en onze laatste weekend Napels zat nog ruim 3,5 week in Jacksonville Beach in Noord Florida. Op 19 maart vertrokken we vanuit Naples voor een klein ritje van 6 uur naar het noorden om daar te blijven totdat we op 17 april vanuit het warme Florida vertrokken naar het wat minder warme, maar schitterende Canada.

Over onze tijd in Jacksonville en de reis naar Canada in deel 2 van dit verslag binnenkort meer.

Tot snel!

• 21 April 2023 - 07:53

Emile :

Hey wat leuk om weer een verslag te lezen en wat foto's te zien. Wat betreurenswaardig dat je dan helemaal daar zit, in zo'n omgeving waar werkelijk niks aan is en ook nog es je stuk verveeld.... over stuk gesproken...@ Paula 40 jaar... wat blijf je er toch fantastisch uitzien. Steek die maar in je zak ;) . Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal kommer en kwel is daar aan de andere kant vd wereld. Ik hoop dat t lukt om er nog iets van te maken, want dat gun ik jullie natuurlijk van harte. Sterkte daar, en ik zal voor jullie bidden. Als al mijn weesgegroetjes en gebeden niet aankomen, laat t ff weten, dan zal ik de kosmos nog vragen om jullie wat positieve energie te zenden. Lieve mensen,... dank voor weer een leuk verslag en de mooie foto's. Ik vind het werkelijk geweldig voor jullie wat jullie mogen en kunnen meemaken. Geniet van alles en vooral ook van en met elkaar, jullie maken bijzondere herinneringen samen.

• 21 April 2023 - 12:43

Bert:

Wat mooi om weer zo'n uitgebreid verslag van jullie te lezen. Altijd weer iets wat we nog niet hadden gehoord.

Wat een avontuur. Nu weer op voor de laatste periode: Canada. Nog geen 6 weken meer en dan zijn we weer even bij elkaar.....

Doe er volgende keer nog een foto bij met Hoera voor Biden. Dan is alles compleet.

• 21 April 2023 - 15:29

Luca Evers:

:0[e-1f44d]het is heel leuk in [e-1f1e8][e-1f1e6] en mama was 40 geworden

Luca stuurt dit niet paula

• 22 April 2023 - 15:55

Truus De Koning:

Hallo lieve Parolusema ......

Wat een geweldig verslag!!!!! is er weer uit gekomen:).

Ik ben zoooo blij dat alles Goed, te gek, Geweldig, verrassend, Spannend, Ongelovelijk, fijn, Groots, en Waanzinnig is ..... en dat jullie ..... ZO GENIETEN!!!

Hier, voor allemaal, een hele dikke, liefdevolle knuffel van jullie Moeder ( schoon-) /Oma XXXXX

Ook al mis ik jullie echt heel erg en ben ik zo blij dat we elkaar in Canada gaan ontmoeten ( Geluksvogels!!! ),blijf doorgaan met jullie zo gave avontuur!!! Wat een unieke, geweldige ervaring is dit ....!!!!!

Truus

• 23 April 2023 - 13:44

Ans Dinnissen:

Hoi lieve Parolusema

Wat een mooi verslag weer van jullie Amerikaans avontuur en mooie foto’s.

Paula nog gefeliciteerd met je VEERTIGSTE verjaardag, is de helft van Theo, [e-1f600][e-1f603]

Buiten jullie mooie avonturen, die veel indruk maken, hebben wij toch wel in beetje in een deuk gelegen, over jullie paspoorten verhaal, wat een mop, maar ik denk, dat alleen jullie zoiets kan overkomen, heerlijk, geeft wel weer aan, hoe jullie daar genieten en verder alleen gezellig met jullie 5jes en geen drukke afspraakjes die je hier thuis allemaal hebt, zo heerlijk, zo vrij en nergens aan hoeven te denken, dan alleen aan allemaal mooie dingen.

Nu weer naar Canada, naar weer een mooi verslag en foto’s, waar wij hier naar uit kijken.

lieve alle vijf, nog heel veel, mooie,gezellige avonturen en een gezellige tijd met Paula’s ouders in Canada.

Wij gaan hier hoop ik naar een mooie [e-1f31e]zomer toe.

Liefs van Thans[e-1f31e][e-1f618]

• 26 April 2023 - 11:49

Erna Van Zwam:

Hoi jullie 5 jes!

Ik lees weer mee…

Wat mooi en bijzonder dat jullie dit mogen en kunnen beleven!!.. en erg leuk om iedereen n stukje mee te laten genieten!!..

Een heel geweldig avontuur.. voor jullie.. en zeker voor jullie knaapjes!…

en voor allebei:

Van Harte Gefeliciteerd.. met jullie 40 ste!!

Dankjulliewel.. voor weer n prachtig verslag!.. en nog heel veel plezier!!

Geniet !! en Liefs

Erna van Zwam

• 26 April 2023 - 15:00

Esther:

Heerlijk en wat schrijf je leuk paula! Veel plezier met t volgende avontuur!

Gr's esther

• 27 April 2023 - 11:48

Ellen Burger:

Wat een avonturen weer, fantastisch wat jullie allemaal doen en beleven! En heerlijk om mee te genieten van jullie ervaringen. Wat een bijzondere en rijke reis door al die landen en culturen. Genietse, ik ga lekker verder met het lezen van deel 2 van jullie verslag. Lieve groet, tante Ellen