Adios Espana - Welcome to America - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu Adios Espana - Welcome to America - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Paula & Roel De Koning & Evers - WaarBenJij.nu

Adios Espana - Welcome to America

Door: parolusema

Blijf op de hoogte en volg Paula & Roel

28 Januari 2023 | Verenigde Staten, Orlando

We zijn weer een aantal weken verder en zoals geeindigd in ons laatste verslag, helemaal volgens planning is het roer volledig omgegooid :-)

Niet Spanje of Portugal, maar Florida is onze volgende bestemming geworden. Roel heeft vanuit het werk de vraag gekregen om tijdelijk samen te gaan werken met het Amerikaanse team binnen Aexus. Aangezien wij vrij zijn om te gaan en staan dit jaar, ontstond de optie om vanuit Amerika [e-38] Canada deze uitdaging aan te gaan de komende periode.

Na heel lang nadenken en alles tot achter de komma te hebben overwogen, besloten we na 6,5 minuut dat dit een once in a lifetime kans is die we met beide handen willen aangrijpen. Dus tickets boeken voor vertrek 20 januari vanuit Amsterdam naar Miami, huis zoeken voor de eerste maand in Florida in de regio Orlando en tussendoor een paar dagen terug naar Nederland om de spullen in te pakken, auto terug te brengen en als bonus enkele familie en vrienden te verrassen. Sorry dat we niet overal langs konden gaan, maar het was simpelweg te kort dag en teveel geregel om in een paar dagen iedereen op te kunnen zoeken.

De komende 6 maanden verblijven we dan ook in Amerika (Florida) en Canada (regio Montreal / Toronto) om vanuit daaruit ons avontuur verder te beleven. In juli plannen we een paar weken westkust Canada (Vancouver) en begin augustus uiterlijk zijn we weer terug in Wijchen. Half februari vieren we met de familie van Roel het uitgestelde 40-jarig huwelijksfeest van Eef en Sabine op Curacao, dus ook dat zit nog in het verschiet de komende periode. Niks te klagen :-)

Maar voordat het zover was hebben we in Spanje zelf nog veel beleeft tussen half december en half januari. NEC was bijvoorbeeld op trainingskamp in de regio en speelde er een oefenwedstrijd tegen FC Emmen. Roel, Luca, Sem en Mats zijn uiteraard bij deze kraker van jewelste geweest. NEC verloor met 2-3 en Tanane mistte een penalty, oftewel, er is ook niks veranderd. Maar dat mocht de pret niet drukken, want de jongens vonden het prachtig. Op de foto met Cillessen en Lasse Schone was fantastisch en vanaf nu zijn ze alle 3 voor NEC geworden. Alhoewel Sem nog steeds ook een zwak heeft voor Juventus, PEC Zwolle (?), Barcelona, Jordi Bruin, Feyenoord, AWC, Argentinie en Ronaldo.. Hij is blijkbaar nog wat zoekende, maar beetje bij beetje komen we er wel.

Het weekend erop zijn we zelfs naar het buitenland geweest. Gibraltar, op 1 uurtje rijden van La Cala, is officieel Engels grondgebied, dus een paspoortcontrole was vereist om binnen te komen. Erg gek is dat je nadat je douane voorbij bent, je de landingsbaan van het vliegveld te voet oversteekt om de stad / het land binnen te lopen. Als er een vliegtuig landt of vertrekt wordt tijdelijk de weg afgesloten, zodat deze gebruikt wordt voor het vliegtuig, heel cool. Het is ook apart om aan de Spaanse kust een stuk grond te bezoeken waar de voertaal Engels is, de straten Engels ogen en Fish [e-38] Chips de boventoon voert. Wat Gibraltar echt uniek maakt is de rots van Gibraltar en de apenkolonie die daar leeft. Schitterende uitzichten over de stad en de regio van bovenaf, mooie wandelingen en daarbij enorm irritante associale apen die alles proberen te jatten wat er te jatten valt. Serieus bij het verlaten van de lift hing er al een aap aan Roel’s armen die probeerde de rugzak open te ritsen. Laten we zo zeggen, na een paar ietwat verwijtende blikken werd aapmans vriendelijk doch op dringende toon met wat oud Nederlandse woorden verzocht op te zouten en koos hij gelukkig eieren voor zijn geld.

De wandeltocht op de rots was zoals gezegd erg gaaf,en ook het indrukwekkende gangstelsel in de rots was erg interressant, maar die beesten waren daadwerkelijk aapsbrutaal. Meedere keren hebben we gezien dat apen eten stalen en 1x zelfs de medicijntas van een toerist weggristte. Die aap ging op een afstandje de pillendoosjes openmaken en begon de pillen uit de strips te eten. Wat het precies was weten wij niet, maar een uurtje later zagen we wel een aap in de boom met een hele lange stok, dus we hebben wel een vermoeden ;-).

Op het eind van de dag Fish [e-38] Chips eten in het centrum van de stad onder het genot van de WK finale Argentinie-Frankrijk en daarna weer terug naar La Cala de Mijas. Absoluut een aanrader!

Doordeweeks daarna was het ritme weer as usual. Overdag werken (Roel) en juffrouw Paula die de boys in toom hield en hen het benodigde schoolwerk liet doen. Nog wel een leuk uitje was de wedstrijd FC Torremolinos – FC Sevilla voor de Spaanse beker (Copa del Rey) waar Roel samen met Bas (eigenaar van ons eerste huis in Alhaurin El Grande) was geweest. Eindstand 0-3. Hier zullen geen kamervragen over worden gesteld, maar een voetbalwedstrijd met een biertje erbij is altijd leuk.

Het weekend daarop was het Kerst. We besloten om tijdens onze Spanje trip, er ‘even tussenuit te gaan’. Oftewel, een weekendje naar Sevilla met Kerst met z’n 5-en. Heerlijk met Kerst in een appartementje middenin de stad, verlaten straten op Kerstavond en lekker ontbijten/lunchen op typisch kleine Sevillaanse stadspleintjes in de zon tijdens Kerst. Met de hop-on hop-off bus te stad verkend en zelfs een wandelstadstour gedaan. Met de nodige kilometers in de benen hebben we zo Sevilla echt leren kennen. Heerlijk!

Op 2 Kerstdag zelfs in een klein lokaal restaurantje genaamd ‘Los Tulipanes’ gegeten. Wow, wat chique denk je dan? Nou dat viel mee, we hebben er friet oorlog, een fricandel speciaal, broodje gehaktbal met satesaus en broodjes kroket op, want het is het enige Nederlandse restaurant van Sevilla. ‘Los Tulipanos’ klinkt dan toch wel wat chiquer dan ‘De Lip’ (voor Wijchenaren wel bekend) of de Febo haha.

Op de terugweg zijn we een dag naar Cadiz geweest. Cadiz is aan weerszijden ingesloten door de zee en een typisch oude Spaanse stad met kleine straatjes en mooie gebouwen met veel historie. Vanuit de stad overal uitzicht op zee en lunchen in de stralende zon eind december is iets waar prima aan te wennen valt. Toch wat anders dan in, pak em beet Helmond-oost, op een grauwe dinsdagmiddag in december aan een omeletje zitten met lauwe koffie. Excuses, mochten we hiermee iemand uit Helmond beledigen trouwens, maar je snapt het idee ;-)

Het einde van het jaar naderde en Oud [e-38] Nieuw voor ons viel eerst figuurlijk en de dag erna letterlijk in het water. We hadden afgesproken om het te vieren met vrienden uit Wijchen die een vakantiehuis in de buurt hebben. Echter, een klein buikgriep virus had onze jongens in de greep in de dagen na Kerst, dus Oud [e-38] Nieuw hebben we helaas alleen moeten vieren. Een paar dagen later hebben we het ingehaald en zijn we met z’n allen wezen uit eten in La Cala.

Oud [e-38] Nieuw thuis met ons 5-en was nog steeds erg gezellig en we hebben ons wel vermaakt met het typisch Spaanse ritueel om op exact 12 uur ‘s avonds bij ieder klokslag een druif te eten. Dit brengt voorspoed. Nou moet je goed je best doe om iedere klokslag een druif te eten, maar het is gelukt. Het zekere voor het onzekere zullen we maar zeggen.

De dag erna hebben we als echte bikkels een nieuwjaarsduik gedaan. Klinkt heel stoer, maar het is iets makkelijker om een bikkel te zijn bij 20 graden en een zonnetje dan met een Unox muts bij -3 in Scheveningen. Nog steeds voelt het wel goed om zo het nieuwe jaar te beginnen en het was dan ook een mooi tafereel in La Cala de Mijas.

Nu we wisten dat we vrij last-minute op 20 januari vanuit Nederland naar Miami zouden vliegen en we de dagen ervoor in Wijchen zouden zijn, wilden we nog 2 dingen doen die we al een tijdje op de planning hadden staan.

1 daarvan was een voetbalwedstrijd van Malaga bezoeken in La Rosaleda. Dit kon natuurlijk niet ontbreken en dus is Roel met Luca en Sem naar Malaga – Tenerife geweest. Zij staan beide onderaan in de 2e divisie van Spanje, maar er zaten meer dan 25.000 mensen in het stadion en de sfeer was fantastisch. De jongens hadden eerder met Paula en Sabine al een stadiontour gedaan, maar nu dus ook een echt voetbalwedstrijd van Malaga. Helemaal top.

Maar het echte hoogtepunt was de tocht door de Caminito del Rey. Paula heeft met Luca deze geweldige tocht gedaan door ravijnen, langs afgronden en met schitterende vergezichten langs de gehele kloof gelopen in 3 uur tijd ongeveer. Mats en Sem zijn hiervoor te jong, dus Roel is tegelijkertijd in de buurt op pad geweest met hen. Het is niet voor niets een van de highlights van Spanje op natuurgebied en we zijn blij deze toch nog meegepikt te hebben nu we in de buurt zaten.

En toen was het zover half januari, Paula vloog terug naar Nederland met de jongens en Roel reed erachteraan met de auto. Het voelde dubbel, want we hadden het enorm naar onze zin in Spanje en zouden er prima nog 6 maanden kunnen blijven. Aan de andere kant is Amerika en Canada een fantastisch nieuw avontuur, dus ook daar hebben we heel veel zin in.

Na enkele drukke en tegelijkertijd hele leuke dagen Nederland vertrokken we op 20 januari naar Miami. De reis vanuit Amsterdam met overstap in Madrid was lang maar ging erg goed met de jongens (lees: ze hadden een schermpje in het vliegtuig). De aankomst was typisch Amerikaans, want pas na 2 uur in de wachtrij bij security konden we door, maar na een overnachting in Miami en een mooie rit dwars door de staat Florida naar Orlando zijn we nu de jetlag voorbij en zit de eerste week er alweer op in ons nieuwe huis.

In het volgende verslag een update over volwassen mannen in een Mickey Mouse trui, een verslag van Orlando Magic tegen New York Knicks, Aligators in de berm en hopelijk nog veel meer moois vanuit de Sunshine State.

Veel liefs van ons!

• 28 Januari 2023 - 09:45

Emile :

Hey lieve mensen. Wat een geniaal geschreven verhaal weer. Geweldig zoals dat weer weg leest. Werkelijk fantastisch zo avontuurlijk als jullie levens deze wending hebben gekregen en wat een verrijking om mee te kunnen maken. Geniet volop!

• 28 Januari 2023 - 11:46

Mariette :

Fantastisch. Alles gezegd in 1 woord.[e-1f60d]

• 28 Januari 2023 - 18:20

Geertje En Dennis:

Heerlijk om dit allemaal te lezen! Wat een mooie herinneringen maken jullie samen. Geniet er nog van en ook van jullie rondreis in Canada.

Wij zijn vandaag naar Nijmegen geweest. Dat was ook leuk ;-).

• 28 Januari 2023 - 18:59

Carlij, Lars, Maud En Daan:

Wat een overwachte wending in jullie Spanje avontuurzeg. Maar wij vermiedwn dat jullie ook aan die kant van de wereld mooie dingen gaan beleven.

• 28 Januari 2023 - 19:39

Esther:

Superleuk! Lekker genieten van t volgende avontuur [e-2764]️

• 29 Januari 2023 - 09:23

Riet Willemsen :

Wat een belevenissen en wat leuk geschreven! Geniet van jullie tijd in Amerika en Canada.

• 29 Januari 2023 - 10:54

Yvonne Kippersluis:

Wat een supermooie herinneringen hebben jullie gemaakt in Spanje. Nu op naar jullie volgende avontuur in het mooie Amerika en Canada. Lekker genieten en heel veel plezier daar samen.

• 29 Januari 2023 - 12:34

PDW DA LIMA:

Super vet om weer te lezen [e-1f44a][e-1f601]. Heel veel plezier met de volgende toer [e-1f601]

• 30 Januari 2023 - 07:26

Ellen Burger:

Wat een fantastische ervaringen weer en heerlijk om te lezen! Wat een kans ook voor de kids om dit allemaal mee te maken. Ik kan me voorstellen dat het weekje in Nederland erg vol met van alles wat was, maar zeker fijn om er geweest te zijn, ook voor familie en vrienden. Heel veel succes met de volgende stappen, ik kijk al vol verwachting uit naar het vervolg. Lieve groet en alle goeds, Ellen

• 03 Februari 2023 - 17:18

Thans:

Hoi Parolusema

Wat een mooi verhaal, over jullie wonderbaarlijke avonturen, zo leuk om te lezen. Ik zit soms hardop te lachen en dan lees ik Theo weer een stukje voor, maar dat mag niet, want hij wil zelf lezen[e-1f605] ook natuurlijk super mooie foto’s. Wat vond ik het een verrassing om Paula ineens in de deur zien staan, bij de fysio. Heb nu een ander leuke, goede fysiotherapeut, maar toch anders dan Paula die je al 23 jaar hebt,(mis je wel). Theo baalde natuurlijk, dat hij niet mee was naar de fysio, want hij vindt Paula wel heel leuk[e-1f60d]. Roel niet jaloers worden hoor, want leeftijdsverschil is toch wel een beetje groot[e-1f609].

Nu alweer bezig met jullie avontuur in Amerika, geniet hier ook weer zo van en maak mooie herinneringen, verhalen en foto’s, zodat wij hier mee kunnen genieten. Dikke knuf alle vijf [e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618]